Norra Reals Elevkår

Vattna där det växer

Kategori: Allmänt

Tjenamors här är jag igen och tänkte fortsätta berätta om den inspirerande konferensen jag och Axel var på!
På lördagen började vi 8.45 (gissa om vi var trötta!) och en kille som heter Valdemar och sitter med i styrgruppen berättade om vad Operation Dagsverke har gjort tidigare! Sen fick vi se årets kampanjfilm som hade filmats när två personer från OD åkte ner till Afghanistan för att se hur det verkligen var där nere. FIlmen var verkligen gripande, och ni på Norra kommer få se den någon gång senare när jag har fixat ett infomöte om OD.

Vi lyssnade på en föreläsare som heter Stefan de Vylder, han snackade om jätteintressanta saker om utveckling, och sa en sak som är värd att citera: "Vattna där det växer". Med det menade han att man bör ge bistånd till ställen där lokalbefolkningen har börjat att förändra något eller har en stark vilja att förändra. Om man vattnar där det inte växer än är det osäkert om det nånsin växer någonsin.

Efter det var det workshops! Det fanns sex stycken, och man fick gå på två var så sammanlagt gick jag och Axel på fyra stycken. Jag var dels på en som handlade om skillnaden mellan barn- och ungdomspespekktiv och barn och ungdomars perspektiv. Det är jätteviktigt tycker jag. Många vuxna tror att de ser saker ur barn- och ungdomsperspektiv fast de inte har frågat barn och unga vad de tycker. Vi snackade mycket om barnkonventionen också, det är faktiskt alla länder i världen som har skrivit under den förutom USA och Somalia. Ändå följs den inte alltid till fullo.

Den andra workshopen jag var på handlade om ungas roll och globala utmaningar. Det är faktiskt sjukt viktigt att vi unga engegerar oss och sätter lite press på politiker. Bara för att vi inte har rösträtt betyder det inte att vi inte kan påverka! Vi fick även veta hur svårt det kan vara att uttrycka sin åsikt i andra länder, exempelvis Burma. Det är riktigt läskigt hur korrupt regeringen är där.

Sen hade vi lite diskussioner om lite allt möjligt! :D På eftermiddagen efter en gaaalet god lunch och gaaaalet god blåbärspaj återupptogs mötet. Bland annat presenterade valberedningen sitt förslag om ny styrgrupp och det behövdes en sluten omröstning om ordförandeskapet, så jag och Axel fick räkna röster! :) Vi var jätteduktiga!

Idag ägnades den mesta delen av tiden till att välja nytt projekt till 2010. Det var två förslag det stod emellan: Röda Korset som ville utbilda befolkningen och sprida kunskap om HIV i Malawi och Plan som ville ändra folks inställning till bortgiftning av flickor i södra Sudan. Båda organisationerna var där och berättade om sina projekt och sen var det livlig frågestund och diskussion. Det var riktigt jämt, och sen var det omröstning. Jag och Axel var rösträknare igen och fick reda på resultatet först av alla i hela världen. Ganska så coolt faktiskt! Man kände sig fett viktig! De som vann var Plan! Så nästa projektland blir alltså Sudan! Jag hade hellre sett Malawi som vinnare, men man kan ju inte få allt man vill här i världen.

Avslutningstalet hölls av Jan Eliasson, jag hoppas att ni vet vem det är eller i alla fall har hört talas lite om honom. Han är en kille som har jobbat massa med FN och har fredsmäklat i bland annat Sudan. Sjukt cool snubbe! Man blev jättepeppad av det han sa och jag kände verkligen hur jag ville jobba galet mycket med Operation Dagsverke, för jag vet att vi på Norra kan samla in jättemycket pengar till det här!!
 
Jan Eliasson talar

Sen var det sorgligt nog slut på det hela! Kommer sakna massa människor som vi lärt känna, men jag hoppas att jag kan komma på Nationella konferensen nästa år igen!


Avslutningsvis en gruppbild

Kommentarer


Kommentera inlägget här: